sobota 27. února 2010

Zemětřesení

Včera večer jsem pěkně během siesty Golemků sepsala příběh o tom, jaké byly prázdniny, jak jsme zpět v Santiagu a jak se život zase vrátí do normálních kolejí. Pak jsme šli koupit tátovi bundu, aby mu při přestupu v Madridu nebyla zima, protože v batohu ukradeném v Calamě byla jeho Pertexka, a pak si pochutnali na večeři ve vinném baru Open. Vrátili jsme se okolo půlnoci a šli spát. Maminka se strachovala, v kolik musíme ráno vyjet na letiště, aby jim neuletělo letadlo do Evropy.

V půl čtvrté v noci mě úplně oblblou probudily otřesy. Zemětřesení, pro které tu mají dva výrazy, a to tremblor (malý otřes trvající chviličku) a terremoto (opravdické zemětřesení) jsem tu už zažila tolikrát, že to asi na prstech nespočítám, ale tohle bylo silnější. Nebo že by to byl vítr, napadlo mě, protože jsem byla přesvědčená, že ležím v peruánské hliněné chatě někde na altiplanu. Ne, vítr to není, opravdu se třeseme, došlo mi. "Pojď ven.", řekla jsem Hvězdopravci v domnění, že stačí otevřít dveře a vyjít před chatu. "To se ještě tak netřese.", řekl Hvězdopravec. Ve skutečnosti dům nadskakoval jako kdybychom jeli autobusem po cestě plné obrovských kamenů. Pevně jsme se objali a já slyšela, jak padají předměty z polic. Chudáci Peruánci, řekla jsem si, všechno se jim rozbije a budou to muset uklízet. Otřesy byly čím dál tím silnější a najednou mě napadlo se zeptat, kde vlastně jsme. "Jsme doma, neboj.", řekl Hvězdopravec. Teprve pak mi došlo, že vlastně jsme v Santiagu a že vedle v ložnici spí Golemci. Hvězdopravec mi pak řekl, že ve skutečnosti byl doma hrozný hluk, jak se všechno kácelo, ale moje vědomí to asi vytěsnilo, takže jsem až ráno překvapeně zírala na vysypanou knihovnu, která byla v ložnici u našich nohou.

Když otřesy trochu polevily, Hvězdopravec vstal a šel se podívat, co se děje. Elektřina evidentně vypadla, a to nejen u nás, jak jsme zvyklí, ale nejméně v celé ulici. Vytáhli jsme čelovky a šli jsme se podívat, co se stalo. V obýváku bylo všechno na jedné hromadě. Spadla dokonce i televize, ale kupodivu se nerozbila. V kuchyni se rozbily dózy s moukou a rýží, objevila jsem spadlý květník a květník, který se rozbil pouhým nadskakováním. Obrazy visely v podivných křivých polohách. Země se pořád třásla, ale už méně. Slyšela jsem, že na ulici jsou lidé a začaly houkat sirény. Jedna část mého vědomí mi říkala, že to nic nebylo a kdo ví, zda se o zemětřesení vůbec něco objeví v novinách. Druhá část byla totálně vystrašená a odmítala spustit z dohledu všechny obyvatele bytu.

Země se třásla v intervalech až do rána a otřesy pokračují dosud. Nakonec se mi podařilo usnout a teprve ráno jsme zjistili, že se na chodbě odlouply dlaždice a že mezi jednou a druhou zdí se objevila několikacentimetrová škvíra. Elektřina pořád nešla, takže jsme nevěděli, co se stalo, ale bylo nám jasné, že to asi nebylo tak malé zemětřesení, jak jsme si mysleli. Přesto jsme se rychle snažili nasnídat a odjet na letiště, aby Golemci mohli letět domů.

Během snídaně konečně opravili elektřinu. Zjistili jsme, že letiště je zavřené. Během dne jsme pak zprovoznili spadlou televizi. A teprve jsme viděli, co se opravdu stalo a že ve skutečnosti bylo epicetrum tři sta kilometrů od nás. Nedovedu si vůbec představit, jak strašně se to muselo třást tam. Došlo mi, že to opravdu nebylo žádné běžné zemětřesení, na jaké jsme v Chile zvyklí. Pak jsme se dozvěděli, že v Santiagu bylo zemětřesení síly asi 7, že spadly mosty, domy a viděli jsme snímky poničeného letiště. Nemělo vůbec smysl tam tedy jezdit. Pomalu začaly chodit zprávy, zda jsme všichni v pořádku.

Jsme. Díky bohu. Jen Golemkům se nečekaně prodloužily již tak dost dobrodružné prázdniny. Zatím na neurčito.

16 komentářů:

  1. No, od rána jsem si říkala, jestli jste ok. Tak hlavně, že tak... Musí to být síla. Snad se k tomu ještě nepřidá vlnka a nesmete ostrovy.

    lio.

    OdpovědětVymazat
  2. Terezo schvalne se jdu podivat jestli jste v poradku. Kamaradka o ktere jsem psala na blogu sili, protoze to nejvice postihlo tu oblast, kde bydli jeji rodice a nefunguji telefony, snad budou vsichni v poradku. A at uz se tam nic takoveho nestane!!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Snad to dopadne dobre, nakonec me prekvapuje, jak je to tu na to vsechno pripravene...

    OdpovědětVymazat
  4. my jsme se nastesti zemetreseni vyhnuli (na tuto sobotu totiz byly strasne drahe letenky do Madridu, tak jsme odlet odlozili o tyden :). Do Santiaga jsme meli koupeny autobus na pristi stredu. verim, ze chilska vlada do tydne zprovozni maximum a vse zvladne. prece jenom jsem za tri mesice v Jizni Americe nabyli dojmu, ze je fakt nejvyspelejsi zemi v okoli :). Sedlonka

    OdpovědětVymazat
  5. Takze jste to stravili nekde hluboko na severu? Nebo na jihu? Ja myslim, ze ve stredu uz to bude v pohode, rychle to tu nabira normalni naladu, i kdyz se to porad jeste klepe. My jsme koupili letenku brzy, takze byla na tohle datum levna. Podle poslednich zprav letiste zacne fungovat nejdrive v utery.

    OdpovědětVymazat
  6. Uf. To je hrůza.

    A ty informace v našich zprávách: "Zemětřesení na jihu Chile". Jakej jih? Člověk si představí Patagonii. Proč takhle matou lidi, kteří třeba někoho v Chile mají?!

    Tak to jsem ráda, že Tereza je v pořádku doma.
    Smutný je, že jiné chilské Terezy třeba ne. Achjo.

    OdpovědětVymazat
  7. Milá Terinko, tak často trochu fňukám u televize, když vidím a slyším, cose u "vás" děje. Vím od Věrky a teď i z Tvého blogu, že jste vy i rodiče vpořádku, díky Bohu! Moc na vás myslíme, držíme pěsti, ať se vše uklidní a pomalu vám začne aspoň trochu normální život a mamka s tátou ať mohou odletět do našeho "klídku", i když řeky poněkud stoupají, jak taje ta horda sněhu. Ahoj, pozdravuj! teta Milada a spol z Pardubic

    OdpovědětVymazat
  8. Liska: Nejvic zasazene jsou regiony Bio Bio a Maule, dale pak paty region (Valparaiso, Vina del Mar) a Region Metropolitana (Santiago). V podstate od Santiaga nejakych 200-300km na jih. nejzasazenejsi mesta jsou Concepcion a Talca. V Patagonii je naopak vsechno OK :-). Stejne jako na severu Chile, kde nezaznamenali skoro nic. Informace v ceskych novinach jsou jako obvykle uplne zkreslene, taky me to stve. Stejne jako psali, ze to trvalo 30 vterin. Ty nejvetsi otresy trvaly urcite nejmene pul hodiny a ty nasledne trvaji doted, dneska rano se to treba zase traslo tak, az celej barak vrzal, ale to uz nic neni, to ani neshodi knizky z police :-). Spousta lidi hlavne ve starych a chudych cvrtich kempuje na chodniku, protoze ty nasledny otresy jsou nebezpecny pro naruseny domy.

    Milda: Dik, vyridim! Letiste ma podle poslednich zprav zacit fungovat v utery, tak uvidime.

    OdpovědětVymazat
  9. my jsme byli v Buenos Aires. Uz jsou zpravy, ze letiste je v provozu, tak preju Vasim at se dostanou co nejdriv domu. My snad v sobotu odletime uz normalne.

    OdpovědětVymazat
  10. Letiste zatim jenom prijima lety a jeste zitra urcite nic neodleti. Na Dalekohled posilaji astronomy autobusem, a jsem si jista, ze si to Hvezdarna pohlida. Volam porad na LAN a jeste ani nezacali zamlouvat lety. Uterni termin zprovozneni stale trva, ale v sobotu uz urcite bude vsechno OK. Stejne nechapu, ze skoro vsechno vydrzelo, krome letiste. Videla jsem nejaky zabery, preci jen to neni jen vysypany sklo...no, nechapu.

    OdpovědětVymazat
  11. jak ted funguje Santiago? je to tam uz normalni? stejne jsme radsi odlozili prijezd do Santiaga na posledni chvili pred odletem at se tam nepletem...

    OdpovědětVymazat
  12. Vice mene normalni, jen lidi sili, nakupuji, vybiraji penize, berou benzin a vsude jsou tedy fronty. Letiste zacne fungovat pro odchozi lety v patek, ale lety budou preprogramovane...

    OdpovědětVymazat
  13. jo, jo, dik za info, my ted zbyly cas stravime v horach u Mendozy a budeme doufat, ze v sobotu odletime

    OdpovědětVymazat
  14. Tak nevim nevim, s tim letistem. Podle tohoto clanku http://www.latercera.com/contenido/655_230476_9.shtml bude odletat jen 12 letu denne, jeden za hodinu od osme nocni do osme ranni. Nevim, na jak dlouho to je...

    OdpovědětVymazat
  15. tak uz jsou Vasi doma? my mame potvrzeny let na zitra, tak doufame, ze odletime

    OdpovědětVymazat